חוקר פרטי דיטקט חקירות
החוקרים הפרטיים ממשרד חקירות דיטקט מומחים בביצוע חקירות בארץ ובחו”ל בתחומי חקירות שונים | מודיעין עסקי תחרותי והגנתי, חקירות כלכליות ואיתור רכוש ונכסים, חשיפת בגידות בתיקי גירושין, מעקבי עובדים ומניעת פחת, בדיקות פוליגרף ועוד. עם ותק וניסיון מצטבר של למעלה מ 30 שנה, חוקר פרטי ממשרדינו ישמח לעמוד לרשותכם לשיחת ייעוץ והכוונה.  פנו אלינו בדיסקרטיות מלאה 050-5501024
חקירות

האזנת סתר | האם פייסבוק מאזינה לנו


האזנות סתר | האם פייסבוק מאזינה לטלפון הנייד שלנו ?

כבעלים של משרד חקירות ותיק, פונים אלי רבים בשאלה האם פייסבוק מאזינה לטלפונים הניידים שלנו. הרי פעמים רבות אחרי שאנו מנהלים שיחה על נושא מסוים אנו לפתע מקבלים פרסומות מותאמות לאותו נושא שדיברנו עליו רגע לפני.

במאמר מטה אנסה לשפוך מעט אור על הנושא המרתק הזה.

אולי אחת מתיאוריות הקונספירציה הטכנולוגיות הנפוצות ביותר היא שהסמארטפון שלכם מקשיב כל הזמן לשיחות הפרטיות שלכם. כמעט כולם הרגישו בשלב מסוים את הסנכרון המפחיד של הצגת מודעה בפייסבוק שמתאימה בדיוק לשיחה האחרונה. זה בהחלט מטריד, וההסבר הפשוט ביותר הוא של מעקב ישיר עלכם הטלפון, והאזנה לו. נראה לנו שפייסבוק מקשיבה לשיחה הפרטית שלנו עם חברים, תופסת מילות מפתח, ואז מגישה לכם פרסומות מותאמות. וכמובן שפייסבוק תכחיש שזה קורה.

הבעיה היא שאף אחד מעולם לא הצליח למצוא ראיות ברורות לכך שזה באמת קורה. חברת אבטחת סייבר ידועה, ערכה לאחרונה סדרה של ניסויים שהוכיחו שוב שהסמארטפון שלכם לא מקשיב באופן עקבי לשיחות הפרטיות שלכם. לכן, בעוד שהמיתוס האורבני הזה שוב הופרך, האמת לגבי האופן שבו חברות כמו פייסבוק מציגות לפעמים פרסומות מדויקות בצורה מטרידה כל כך מתגלה כהרבה יותר מורכבת.


פייסבוק מודה שהאזינה לשיחות פרטיות

בתחילת אוגוסט 2019, בלומברג ניוז פרסמה סיפור שחשף כיצד פייסבוק התקשרה עם חברה חיצונית לתמלול שיחות אודיו שנערכו באמצעות אפליקציית Facebook Messenger. התהליך נערך כדי לבדוק את הדיוק של אלגוריתם תמלול אוטומטי שפייסבוק הוציאה, והחברה טענה שכל המשתמשים שהצטרפו לשירות התמלול היו מודעים למערכת הביקורת האנושית הפוטנציאלית.

בעוד שכמה דיווחים הטילו ספק עד כמה תהליך ההתראות של פייסבוק היה שקוף למעשה, הסיפור התפשט במהירות על פני כלי תקשורת, עם מגוון עצום של כותרות המאשרות באופן דרמטי, “פייסבוק מודה שהיא הקשיבה לשיחות הפרטיות שלכם”.

לקורא הכותרות הממוצע, שהידע העיקרי שלו בחדשות מגיע מהצצה בכותרות שצצות בזרמי מדיה חברתית, זה הספיק כדי להחיות מחדש שנים של הנחות קונספירטיביות. הסיפור החדשותי היה דומה לזריקת בנזין על הגחלים הבוערות של מיתוס שכמעט כבה.

בתגובה לסנאטור גארי פיטרס ששאל אם פייסבוק הקשיבה למיקרופונים של המשתמשים כדי ליצור מודעות ממוקדות, צוקרברג השיב: “אתם מדבר על תיאוריית הקונספירציה הזו שעוברת בסביבה שאנחנו מקשיבים למה שקורה במיקרופון שלכם ומשתמשים בזה לפרסומות. . אנחנו לא עושים את זה”.

למעשה, פייסבוק מכחישה כבר שנים שהיא מאזינה לשיחות משתמשים כדי ליצור מודעות ממוקדות. כבר באמצע 2016 החברה ניסתה לראשונה להפריך את הקונספירציה הזו.

“פייסבוק לא משתמשת במיקרופון של הטלפון שלכם כדי לשלוח פרסומות או כדי לשנות את מה שאתם רואה בניוז פיד. כמה מאמרים אחרונים הציעו שעלינו להקשיב לשיחות של אנשים כדי להציג להם מודעות רלוונטיות. זה לא נכון. אנו מציגים מודעות על סמך תחומי העניין של אנשים ופרטי פרופיל אחרים – לא על מה שאתם מדבר עליו בקול רם”.


בדיקה שנערכה על ידי חברת חקירות סייבר

לאחרונה, חברת חקירות סייבר, יצאה לבחון את תיאוריית “האזנת הטלפונים”, היות ולקוחותיה היו מודאגים מנושא זה. הניסוי היה די פשוט. הוצבו מכשירי אייפון וסמסונג גלקסי בחדר, ואז הופעלה לולאת שמע בנושא מודעות מזון לחיות מחמד במשך 30 דקות ביום, במשך שלושה ימים.

במהלך הניסוי הופעלו כל ההרשאות משתמש למספר רב של אפליקציות, ואותו ניסוי בוצע, עם אותם טלפונים, בחדר בדיקות שקט. לניסוי היו שתי מטרות עיקריות. ראשית, מספר אפליקציות נסרקו בעקבות הניסוי כדי לוודא אם מודעות מזון לחיות מחמד הופיעו לפתע בהן. שנית, ואולי חשוב מכך, המכשירים נבדקו מקרוב כדי לעקוב אחר צריכת נתונים, שימוש בסוללה ופעילות ברקע.

התוצאות כנראה לא יפתיעו אף אחד. לא הופיעו פרסומות של מזון לחיות מחמד באף אפליקציה בעקבות הבדיקה. אפילו יותר מזה, לא היה כמעט הבדל בצריכת הנתונים, השימוש בסוללה ופעילות הרקע בין בדיקות חדר השמע לבדיקות החדר השקט. עובדה זו חשובה, מכיוון שאם אפליקציה הייתה ניגשת למיקרופון ושולחת את האודיו לשרת ענן לצורך ניתוח, היו עקבות בולטים של צריכת נתונים.

מומחי דבר מבהירים כי פייסבוק לא מקשיבה לכם דרך המיקרופון של הטלפון החכם שלכם. רמת צריכת הנתונים הדרושה למעקב מיקרופון בטלפון, תהפוך את הטכניקה לא רק לבלתי סבירה לביצוע, אלא גם כמעט בלתי אפשרית להסתרה.

בתחילת 2017 בוצע מחקר נוסף כדי לחקור את עצם הנושא האם טלפונים מאזינים לשיחות מבלי שהמשתמשים ידעו. די מהר התברר לחוקרים שהמיקרופונים של הטלפון לא מופעלים באופן סמוי, אבל גם התברר שיש עוד מספר דברים מטרידים.

לא היו דליפות אודיו בכלל – אף אפליקציה אחת לא הפעילה את המיקרופון, ציין חוקר פרטי בתחום המחשבים שעבד על הפרויקט. “ואז התחלנו לראות דברים שלא ציפינו להם. אפליקציות צילמו אוטומטית צילומי מסך של עצמם ושלחו אותם לצדדים שלישיים. במקרה אחד, האפליקציה צילמה וידאו של פעילות המסך ושלחה את המידע הזה לצד שלישי”.

מתוך למעלה מ-17,000 אפליקציות אנדרואיד שנבדקו, ליותר מ-9,000 היו הרשאות פוטנציאליות לצלם צילומי מסך. ומספר אפליקציות נמצאו שעושות זאת באופן פעיל, מצלמים צילומי מסך ושולחים אותם למקורות צד שלישי.

אז אולי הטלפון שלכם לא מקשיב לשיחות שלכם, אבל יש לו את היכולת לעקוב אחריכם בכל כך הרבה דרכים אחרות. והשפעת הנתונים האדירה הזו היא הדרך שבה חברות כמו פייסבוק מסוגלות להגיש לכם מודעות ממוקדות שנראות מדי פעם מדויקות בצורה מפחידה.

כל מה שהופך את הטלפון שלכם לשימושי, כמו לדעת היכן אתם נמצא, לצלם תמונות, לאפשר קניות מקוונות ובנקאות – אלה בדיוק החולשות הפוטנציאליות שלו. “ככל שהטלפון שלכם שימושי יותר, כך הוא אטרקטיבי יותר למפרסמים, האקרים או כל מי שרוצה את הנתונים שלכם.”

וכאן האמת שמאחורי המודעות הממוקדות מדי פעם של פייסבוק הופכת להרבה יותר מצמררת מכל תיאוריית קונספירציה של מעקב אחר מיקרופון.


מעקב טכנולוגי | האמת המטרידה

האמת הקשה היא שפייסבוק לא צריכה לבצע ניסים טכניים כדי למקד אתכם באמצעות מודעות. יש כבר דרכים הרבה יותר טובות לעשות זאת, לא כל מודעה מדויקת להפליא שאתם רואה היא המצאה טהורה של ההטיות הקוגניטיביות שלכם. זכרו, פייסבוק יכוליםה למצוא אתכם בכל מכשיר שאי פעם בדקתם בפייסבוק. זה יכולים לנצל את כל מה שקמעונאים יודעים עליכם, ואפילו לפעמים לעקוב אחר הרכישות שלכם בחנויות, במזומן בלבד.

אז אתם יכולים לטעון בתוקף שפייסבוק כנראה הקשיבה בעמוד שלכם לשיחה על חתונה של חבר ואז הגישה לכם מודעה לחליפות חתונה מותאמות כי לא חיפשתם שום דבר שקשור לחתונה כבר שנים. אבל יש עשרות נתונים אחריםכים שיש למערכת עליכם כדי לקבוע מה אתם צריכים לראות בכל נקודה נתונה. לא רק שהמערכת יודעת בדיוק איפה אתם נמצאים בכל רגע, היא יודעת מי החברים שלכם, במה הם מתעניינים ועם מי אתם מבלים. היא יכולה לעקוב אחריכם בכל המכשירים שלכם, לרשום מטא נתונים של שיחות וטקסט בטלפונים אנדרואיד, ואפילו לראות אתכם כותבים משהו שאתם בסופו של דבר תמחקו ולא תשלחו.

ההשלכה המדאיגה ביותר של כל זה היא שהנתונים שנאספים כל הזמן באמצעות אלגוריתם כדי לחזות בעצם על מה אתם וחברייכם מדברים, ולהגיש לכם מודעה המותאמת בצורה מושלמת לצרכים הנוכחיים שלכם. למרות שהאלגוריתמים האלה של מודעות פייסבוק אינם מושלמים (שימו לב באיזו תדירות מוצגות לכם מודעות שאינן רלוונטיות לחלוטין לתחומי העניין שלכם), העובדה הפשוטה שהם נכונות בצורה מוזרה אפילו חלק מהזמן היא הקונספירציה האמיתית כאן .

זה כמעט בלתי אפשרי למוח אנושי להבין איך האלגוריתמים המורכבים האלה עובדים. האופן שבו הם מחקים כמויות עצומות של נתוני אדם כדי להחליט שזה הזמן הנכון להציג מודעה של עוף מטוגן, אולי מעבר להבנה של המהנדסים שמתכננים את האלגוריתמים. במובנים רבים, זה הגיוני שכל כך הרבה אנשים עדיין מאמינים בקונספירציית המיקרופונים. זה הרבה יותר קל להבין איך פייסבוק הגישה לכם את המודעה הנבונה הזאת אם אנחנו מדמיינים שהיא פשוט שמעה את השיחה שניהלת אתמול עם חברים. אבל כמו בהרבה דברים בחיים, האמת היא במקרה הרבה יותר מסובכת, הרבה יותר בלתי ניתנת לבדיקה והרבה יותר מטרידה.


מסקנה

אין ראיות לכך שפייסבוק מאזינה לשיחות שלנו דרך המיקרופון. החברות הגדולות מתמקדות בהתאמת פרסומות ושירותים למשתמשים באמצעות אלגוריתמים ונתונים אחרים, אך יש להן רגולציות והגנות על פרטיות שיש להקפיד עליהן.

 

פייסבוק ורשתות חברתיות דומות משתמשות באלגוריתמים מתקדמים כדי להתאים את הפרסומות לעדכונים, פעילות ותחומי עניין של המשתמש. זה יכול להתבצע על ידי ניתוח פעילות ברשת, דפדוף באינטרנט, והתאמה של מודלים חישוביים לפי פרופיל המשתמש. אף שזה עשוי ליצור הרגשה שהפלטפורמה “מאזינה” לשיחות, התהליך הוא בעיקר אוטומטי ומבוסס על נתונים אנונימיים.

משרד חקירות דיטקט מבצע בדיקת האזנה לגילוי מצלמות סמויות ומכשירי האזנה בטלפונים ניידים, ברכב, דירה, משרד וחדרי מלונות.

 חוקר פרטי ייעוץ חינם יעזור לכם להחליט בעניין חקירה המתאימה לכם. צרו עימנו קשר 050-5501024.

 

איתור האזנות סתר

דילוג לתוכן